Booking.com publiceert duurzame trends 2017
Ter gelegenheid van Earth Day publiceert Booking.com bevindingen uit het wereldwijde Sustainable Travel Report. In het jaar dat door de Verenigde Naties is uitgeroepen tot Internationaal Jaar van Duurzaam Toerisme voor Ontwikkeling laat dit onderzoek een aantal veelbelovende tekenen zien op het gebied van ‘groene’ trends bij zowel reizigers als accommodaties.
Zo is de verwachting dat het aantal reizigers dat ten minste eenmaal verblijft in een ‘groene’ accommodatie dit jaar verdubbelt. Want 65% van de reizigers wereldwijd zegt dit van plan te zijn, terwijl 34% aangeeft dit in 2016 al gedaan te hebben.
Invloed op keuze voor accommodatie
Daarnaast geeft 68% aan dat de wetenschap dat een accommodatie duurzaam is, een positieve invloed heeft op hun keuze voor een verblijf. Hier scoren reizigers uit China (93%), Brazilië (83%) en Spanje (80%) het hoogst. Ruim 79% let ook op de impact op het milieu van het vervoer tijdens de reis. 43% neemt waar mogelijk het openbaar vervoer, 42% probeert zoveel mogelijk te lopen of fietsen .Bijna een vijfde (18%) is bereid om minder te vliegen om daarmee hun ecologische voetafdruk te verminderen.
Minder luxe
Mag het minder luxe? Op de vraag of reizigers wereldwijd bereid zijn tot concessies op dit gebied en ergens milieuvriendelijker te verblijven, reageerde de overgrote meerderheid positief. 94% is bereid om in een accommodatie te verblijven waar energiezuinige lampen gebruikt worden, 89% heeft geen probleem met een kamer waar de airconditioning of verwarming alleen aan staat als de gast aanwezig is en 80% is tevreden met een waterbesparende douchekop. In het overzicht hieronder staat aangegeven welke luxe reizigers best willen opgeven ten bate van een milieuvriendelijker verblijf.
Duurzaam reizen: het waarom
Het begrip ‘duurzaam reizen’ wordt door veel reizigers nog steeds op verschillende manieren geïnterpreteerd, maar het is voor iedereen duidelijk dat accommodaties een rol kunnen vervullen op dit gebied. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft (56%) van de respondenten vindt dat een verblijf in een milieuvriendelijke accommodatie geldt als duurzaam reizen. Daarmee staat dit bovenaan de lijst met dingen waaraan reizigers denken als er gerefereerd wordt aan duurzaam reizen. Ruim een derde denkt bij duurzaam reizen aan zuinig omgaan met water door hergebruik van handdoeken en beddengoed (38%) en het milieu te ontzien door verspilling van luxe-artikelen zoals shampoo, zeep, tandpasta en scheermesjes tegen te gaan (35%).
Voor veel mensen is het begrip ‘duurzaam reizen’ bijna synoniem aan een meer authentieke, lokale ervaring. 38% ziet het kopen van lokaal vervaardigde producten en het steunen van lokale ambachtslieden als een vorm van duurzaam reizen, en 36% zou kiezen voor een milieuvriendelijke accommodatie omdat deze een meer lokaal relevante ervaring biedt. In het overzicht hieronder zijn de belangrijkste argumenten te zien waarom reizigers vanuit de hele wereld kiezen voor milieuvriendelijke accommodaties:
`De plek waar we tijdens de vakantie verblijven is niet alleen cruciaal voor het plezier dat we aan onze reis beleven, maar speelt ook een steeds belangrijkere rol in het faciliteren van duurzame reizen’, zegt Pepijn Rijvers van Booking.com. Accommodaties worden steeds duurzamer, bijvoorbeeld door in de keuken te werken met lokaal geteelde producten, zuinig om te gaan met water en energie, door te recyclen en ook de gasten in contact te brengen met de lokale bewoners. Bij Booking.com zien we dat het aantal aanbevelingen voor milieuvriendelijke accommodaties en bestemmingen is gestegen sinds we thema’s op het gebied van ecotoerisme hebben toegevoegd aan onze pagina waar mensen kunnen zoeken op passie en interesse. ‘Duurzaam’ raakt steeds meer in.”
Duurzaam reizen: keuzes
Hoewel slechts 5% van de reizigers wereldwijd gelooft dat het gemakkelijk is om duurzaam te reizen, ziet 46% procent van de respondenten zichzelf wel degelijk als milieubewust reiziger. Italië, Duitsland en China doen het daarbij beter in vergelijking met vorig jaar, maar in markten als Australië, Brazilië, Japan en de VS is juist een daling in het percentage te zien (met respectievelijk 5%, 8%, 4% en 4%). Hieronder is een overzicht van de ‘groene’ of milieuvriendelijke praktijken die het meest genoemd worden door reizigers wereldwijd als factoren bij het kiezen van een accommodatie:
Deze data werden verzameld in 11 verschillende markten, met elk meer dan 1000 respondenten. Alle respondenten waren 18 jaar of ouder, hadden ten minste één reis gemaakt in 2016 en waren voor 2017 van plan om ook minstens één reis te maken. Bovendien maakten alle respondenten deel uit van het plannen en beslissen van de meeste van hun reizen. De data werden in maart 2017 door Booking.com verzameld met behulp van een internationaal onderzoeksbureau.