Eerste ervaringen met GTL diesel
Wat is GTL?
GTL staat voor Gas-to-Liquids. Het is een super schone dieselbrandstof die gemaakt is van aardgas. Via een ingewikkeld proces wordt aardgas omgezet in een synthetische diesel. Het kan zonder aanpassingen direct in de meeste dieselmotoren gebruikt worden. GTL heeft geen kleur, het ziet er uit als schoon water. Het belangrijkste verschil tussen GTL en gewone diesel is dat GTL van aardgas is gemaakt en diesel van aardolie. Daarnaast zit deze brandstof in een lagere gevarenklasse.
Naast een sterke reductie van NOx en fijnstof heeft GTL nog meer gunstige eigenschappen. GTL is biologisch afbreekbaar, het heeft een CFPP (Cold Filter Plugging Point) van -20°C. Tevens heeft het een Cetaangetal van 70, wat betekent dat de ontbrandingssnelheid van GTL bijna twee keer zo snel is als bij gewone diesel. Door deze schone verbranding wordt de smeerolie minder belast met roetdeeltjes wat een gunstig effect heeft op eventuele vervuiling van de motor.
Voordelen van GTL:
- schonere verbranding en minder rook
- motorgeluid vermindert met ca 4dB
- hogere ontbrandingssnelheid
- gehele jaar door tot -20°C te gebruiken
- GTL is niet toxisch, reukloos en biologisch afbreekbaar
- GTL is niet schraal
- GTL veroudert niet en kan zeer lang worden bewaard, in tegenstelling tot gewone diesel
- GTL heeft geen bio-bijmenging; mits de tank en leidingen schoon en vrij zijn van water/condens leidt GTL (in tegenstelling tot gewone dieselolie met bio-bijmenging) niet tot bacteriegroei.
Nadelen:
- GTL is wat dunner dan gewone dieselolie waardoor bij gewone diesel al ‘zwetende’ pakkingen en verbindingen in het brandstofsysteem soms wat kunnen gaan lekken.
- De prijs per liter van GTL ligt momenteel ongeveer 11 tot 15 eurocent hoger dan de adviesprijs van gewone (bio)diesel.
- GTL is nog niet overal aan de waterkant aan de pomp verkrijgbaar.
Ervaring
Tijdens het tanken valt op: geen dieselstank. De gunstige effecten zijn goed merkbaar. De koude starts van de 30 jaar oude Volvo gaan soepeler en bijna zonder dieselwalm, de motor loopt inderdaad stiller en rondom de uitlaat en op de spiegel ontstaan aanzienlijk minder roetsporen. De smeerolie wordt minder zwart. Ook de Webasto heteluchtkachel start sneller en zonder walm en ook het uitschakelen gaat vrijwel reukloos. Lekkage in het brandstofsysteem heb ik niet geconstateerd.
Waar?
Bij Boone in Middelburg en Bouwman in Zierikzee kan GTL aan de waterkant getankt worden. Ook bij het Firezone tankstation, Steenweg 2, 4781 PA Moerdijk (bij afslag 27-Moerdijk op de A17 vlakbij knooppunt Klaverpolder) is GTL aan de pomp (zelfbediening - betalen met pinpas) verkrijgbaar.
Archief > 2017 > juni
- 29-06-2017 29-06-2017 16:16 - Getijdenwijzer Passantenhaven Terschelling
- 28-06-2017 28-06-2017 16:15 - Doorbraak: vlaggen van 100% gerecyclede petflessen
- 28-06-2017 28-06-2017 11:58 - Eerste ervaringen met GTL diesel
- 26-06-2017 26-06-2017 13:53 - Vergunningen en regels
- 26-06-2017 26-06-2017 11:49 - Doppenrapport - Stichting de Noordzee
- 21-06-2017 21-06-2017 15:41 - The Albus Amsterdam eerste CO2-neutrale hotel in Nederland!
- 01-06-2017 01-06-2017 10:43 - Green Key en Blauwe Vlag in de frontlinie van duurzaam toerisme
- 01-06-2017 01-06-2017 10:10 - Green Key en Blauwe Vlag in de frontlinie van duurzaam toerisme
- 01-06-2017 01-06-2017 10:08 - Nieuwsbrief Green Key international juni 2017